Metoda Suzuki

Zobacz materiały wideo

„Moja dusza nie ma wieku.. żyję dzięki swej sile-chęci do życia i wiem, że ona nigdy nie ustanie.”

 

szkola_suzukiShinichi Suzuki urodził się w Nagoji. Jego ojciec był właścicielem największej w Japonii fabryki skrzypiec. Od najmłodszych lat Suzuki obserwował ich produkcję, ale nigdy nie słyszał ich brzmienia.  Aż do czasu, gdy w wieku 17 lat usłyszał nagranie Ave Maria Schuberta, w wykonaniu sławnego skrzypka – Miszy Elmana. Po tym zdarzeniu piękne dźwięki skrzypiec zafascynowały młodego Shinichi do tego stopnia, że sam postanowił nauczyć się na nich grać. Wiele słuchał nagrań, a następnie starał się odtworzyć to, co usłyszał. Kilka lat później pobierał nauki gry na skrzypcach w Tokio, a w wieku 22 lat wyjechał na studia do Niemiec gdzie został w Berlinie uczniem Karla Klingera. Po powrocie do Japonii sam zaczął uczyć, a także grał wraz ze swoimi braćmi w kwartecie smyczkowym.

W tym czasie dokonał odkrycia, które go poruszyło. Przecież dzieci mogłyby uczyć się grać w podobny sposób, w jaki uczą się one swojego języka ojczystego!! Czyli od najmłodszych lat (praktyczne od urodzenia) poprzez słuchanie, naśladowanie, powtarzanie i doskonalenie. Wtedy muzyka, która je stale otacza, staje się (podobnie jak język ojczysty) częścią ich samych. Wierzył, że wszystkie dzieci mają ogromne potencjalne zdolności, które można rozwinąć tylko dzięki cierpliwemu zachęcaniu do prawidłowego powtarzania i doskonalenia w ten sposób nowo poznanych umiejętności..

Metoda Shinichi Suzuki była dość niezwykła jak na owe czasy, bowiem większość ludzi była zdania, że talent jest rzeczą, którą są obdarzeni tylko nieliczni. Początkowo więc, gdy na koncertach wszystkie „dzieci Suzuki” grały doskonale pod względem technicznym i przy tym z wielkim wyczuciem stylu – po prostu pięknie, słuchacze byli przekonani, że słyszą młodych geniuszy. Trzeba czasu aby zrozumieć przesłanie doktora Suzuki, że wszystkiego można się nauczyć, jeśli tylko będzie się uczonym w odpowiedni sposób.

Przez wiele lat Shinichi Suzuki kontynuował pracę nad swoją metodą nauczania, wybierał muzykę, która miała pomóc jego małym studentom nauczyć się grać. Sam nawet napisał kilka utworów, m.in.: Twinkle Variations, Allegro, Etude. Poprzez swoją naukę Dr. Suzuki chciał przekazać, iż dzięki słuchaniu oraz graniu muzyki dzieci mogą stać się nie tylko dobrymi muzykami, ale przede wszystkim dobrymi ludźmi o czystych sercach. Shinichi Suzuki ufał, że te dzieci przyniosą pokój i zrozumienie świata.

Shinichi Suzuki, twórca metody Języka Ojczystego, zmarł 26 stycznia 1998 roku, w wieku 99 lat. Mimo swego wieku zawsze był pełen energii, radości oraz miłości do świata i ludzi.

Jak metoda Suzuki zmienia nasze dzieci?

Jej twórca, wybitny pedagog – Shinichi Suzuki z Japonii zakłada, że wszyscy rodzimy się w jakiś sposób utalentowani i trzeba ten talent tylko rozwinąć. W myśl tej zasady każde dziecko tak jak uczy się języka ojczystego może nauczyć się gry na instrumencie, na zasadzie naśladownictwa rodziców.

Metoda Suzuki jest niezwykle skutecznym sposobem nauki gry na skrzypcach dla dzieci już od 2-go roku życia. Została stworzona przez japońskiego skrzypka i pedagoga- Shinichi Suzuki. Od 70 lat jest stosowana z powodzeniem na całym świecie.

nasladowanieDając dziecku możliwość nauki gry na skrzypcach, wspomagamy rozwój jego wrodzonych zdolności – jakie by one nie były. Dziecko rozwija się muzycznie (słuchowo i rytmicznie), manualnie, uczy się koncentracji, obowiązkowości, pracy w grupie. Rozwija swoją pamięć, spostrzegawczość, logiczne myślenie. Staje się bardziej pewne siebie oraz wrażliwe na piękno otaczającego je świata.

Najważniejsze, żeby rodzice zrozumieli, że dziecko nie uczy się grać na skrzypcach po to, by zostać sławnym skrzypkiem, lecz po to, aby być lepszym, mądrzejszym, inaczej – bardziej po ludzku – rozumiejącym świat człowiekiem.

Trafiają do nas dzieci, które „zachorowały” na skrzypce i tak długo prosiły rodziców, żeby je zapisali do szkoły, aż dopięły swego. Uwielbiają chodzić na lekcje, wiele z nich nie wyobraża sobie dnia bez skrzypiec, niektóre ćwiczą w domu godzinami – bo lubią. I nie zawsze chcą zostać muzykami – mają takie same marzenia jak inne dzieci: będą fryzjerkami, policjantami, nauczycielami… Wybrały jedynie inną drogę do swego celu. A na tej drodze spotkały coś do kochania, do przytulania, coś bardzo własnego.

Trafiają do nas rodzice wrażliwi na piękno świata dźwięków oraz gotowi przyjąć nowe obowiązki, aby pozwalać swoim dzieciom odkrywać siebie i świat.

Łączy nas wszystkich jedno: robimy to, co kochamy i to w niezwykły sposób stymuluje wszechstronny rozwój dzieci. Jeżeli dostarczymy im odpowiednich bodźców oraz zachęcimy do poznawania otaczającego ich świata i podtrzymamy w chwilach zwątpienia i niepewności- ich osobowość i talent rozkwitną.

Uprawnienia do nauczania metodą Suzuki™

Drogi Rodzicu,

Nazwa Suzuki Method™ jest zarejestrowanym znakiem handlowym pod numerem: 003969342. Właścicielem wszystkich praw jest Międzynarodowe Stowarzyszenie Suzuki (ISA)

Każdy nauczyciel Suzuki w Polsce posiada dyplom Europejskiego Stowarzyszenia Suzuki lub akredytację Centrum Rozwoju Uzdolnień Metodą Suzuki . Jeżeli pragniesz potwierdzić kwalifikacje nauczyciela Twojego dziecka, możesz sprawdzić aktualną listę nauczycieli mających uprawnienia do uczenia metodą Suzuki na stronie: www.suzuki.edu.pl w dziale „Nauczyciele”.

Jeżeli nie znajdziesz tam nazwiska swojego nauczyciela Suzuki, napisz do biura CRUMS.

Międzynarodowe Stowarzyszenie Suzuki (ISA)

Żródło informacji: www.internationalsuzuki.org

Historia:

Międzynarodowe Stowarzyszenie Suzuki (ISA) powstało w 1983 roku w Dallas (Texas) jako stowarzyszenie o charakterze non-profit, aby służyć stowarzyszeniom Suzuki we wszystkich krajach świata. Jego głównym zadaniem jest służyć jako centrum koordynacji oraz ochrona nazwy „Suzuki” i praw z niej wynikających.

Dr Suzuki wskazał ISA jako jedyną organizację, która może udzielać praw do nazwy „Suzuki”, „Metoda Suzuki” oraz podobnych wyrażeń na całym świecie.

Struktura:

suzki_na_swiecieISA jest organizacją nadrzędną, która udzieliła licencję pięciu Regionalnym Stowarzyszeniom Suzuki. Stowarzyszenia Regionalne (np. Europejskie Stowarzysznie Suzuki-ESA) udzielają pod-licencji narodowym stowarzyszeniom Suzuki lub innym organizacjom. Każde regionalne stowarzyszenie Suzuki ma te same cele co Międzynarodowe Stowarzyszenie Suzuki: aby zachęcać, promować, rozwijać i koordynować Metodę Suzuki™ na swoim terenie oraz utrzymywać najwyższe standardy nauczania.

Kierownictwo:

W zarządzie ISA zasiadają przedstawiciele Regionalnych Stowarzyszeń Suzuki. Komitety Instrumentalne są ciałem doradczym dla zarządu ISA w sprawach związanych z materiałami edukacyjnymi, repertuarem muzycznym oraz wydaniami.

Członkowie:

Regionalne Stowarzyszenia Suzuki są członkami Międzynarodowego Stowarzyszenia Suzuki (ISA). Niektóre z nich, z kolei, mają wśród swoich członków Narodowe Stowarzyszenia Suzuki razem z ich członkami indywidualnymi: nauczycielami, rodzicami uczniów i sympatykami.

Aby zostać członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Suzuki – ISA, nauczyciel lub inna zainteresowana osoba dołącza do swojego Narodowego Stowarzyszenia Suzuki. Składki członkowskie z takiego stowarzyszenia będą odprowadzane do Regionalnego Stowarzyszenia Suzuki, które później płaci swoją roczną składkę do ISA w imieniu wszystkich swoich członków.

 

Materiały wideo: