Lekcje grupowe kalendarz

Obok lekcji indywidualnych (raz w tygodniu) lekcje grupowe są jednym z kluczowych elementów metody Suzuki. Są znakomitą motywacją dla dzieci i rodziców. Dzięki nim możemy doskonalić grę na skrzypcach w zespole wykorzystując naturalne mechanizmy rządzące grupą.

Na lekcjach grupowych spotykamy się dwa razy w miesiącu na 45 minut.

 

 

 

 

Wspólne lekcje rozpoczynających naukę gry na skrzypcach małych dzieci są sporym wyzwaniem, przede wszystkim z uwagi na czas koncentracji dwu – trzylatków.

Pierwszym zadaniem stojącym przed dziećmi jest wspólne zrobienie dowolnego zadania w jednym czasie. Jeżeli wszystkim uczestnikom lekcji uda się na przykład jednocześnie klasnąć lub obrócić czy też tupnąć, to należą się im naprawdę spore brawa.Jeżeli umiemy razem zrobić coś łatwego, próbujemy przenieść tą precyzję na grunt skrzypcowy. Dość łatwym do zauważenia przez najmniejsze nawet dzieci jest moment rozpoczęcia i zakończenia wspólnego grania.

Jak zrobić, żeby nie rozpocząć za wcześnie lub za późno? To kolejny cel lekcji grupowych dla maluchów. Następnym ważnym elementem (nie tylko tych zupełnie początkujących) jest granie solo. Na samym początku wyzwaniem jest zaklaskanie prostego rytmu tak, żeby oswoić się z uczuciem, że publiczność złożona z rodziców i innych dzieci patrzy, a solista ma wykonać coś konkretnego. Później kiedy uczniowie grają już „poważniejsze” koncerty, mądrym zachowaniem rodzica byłoby unikanie dopytywania się o tremę i rozwijanie tego tematu.

Pytanie „- nie bałeś / bałaś się??” sugeruje, że dzieje się coś czego trzeba się bać, a naszym zamiarem nie jest wzbudzanie niepokoju uczniów. Gdy się pomylimy, to nic strasznego się nie dzieje. Każdy człowiek się czasem myli!!

Kolejnym celem lekcji grupowych jest uświadomienie rodzicom, że każde dziecko ma swoje tempo uczenia się. Jeśli maluch nie robi czegoś w oczekiwany przez nas sposób, to nie dlatego, że chce rodzicom zrobić na złość. Często nawet nie zauważa obecności rodzica na lekcji grupowej – tak bardzo stara się współpracować z nauczycielem. Jeśli coś mu nie wychodzi, to z dwóch powodów: albo nie do końca zrozumiał, o co nam – nauczycielom chodzi (nasza wina…) albo zbyt mało razy to powtórzył (nasze zadanie na przyszłość – jak zmotywować do powtarzania). Rodzice powinni patrzeć na swoje dzieci również przez pryzmat doświadczeń innych dzieci i szanować wszelkie próby, które podejmują ich (i inne) pociechy, aby stawić im czoło. I w tym miejscu trzeba zwrócić uwagę na najważniejszą wartość lekcji grupowych: dziecko najlepiej i najszybciej nauczy się czegoś obserwując swojego rówieśnika. Nie należy wtedy zwracać uwagi na niedociągnięcia, czy też pomyłki naszej pociechy. Należy dać im przestrzeń i czas na naturalne uczenie.

Dzieci, które przychodzą na lekcję grupową po raz pierwszy nie powinny brać w niej czynnego udziału. Prosimy rodziców, aby pozwolili swoim dzieciom obserwować lekcje z bezpiecznej dla nich odległości (na przykład z kolan rodziców, lub z Bawialni :).

Nauczyciel może poprosić rodziców o chwilę czynnego udziału w zajęciach. W pozostałych wypadkach prosimy rodziców, aby unikali nawiązywania bezpośredniego kontaktu ze swoim dzieckiem. Zasadą jest, że w Szkole z dzieckiem pracuje nauczyciel, a w domu rodzic.